Kånken: Vēsture

No visiem Fjällräven produktiem vienkāršā un izturīgā Kånken mugursoma ir visvairāk veicinājusi mūsu zīmola atpazīstamību visā pasaulē. Un tas visssākās 1978. gada skolas sākumposmā.

Gandrīz jebkur pasaulē, ja pietiekami ilgi turēsietacis vaļā, jūs, visticamāk,redzēsiet Kånken mugursomu. Tas, kā mugursomu, iepirkumu somu, minimugursomu un aksesuāru saime nonāca tur, kur tā ir šodien, ir stāsts parproblēmu risināšanu, iztēli, inovācijām un neatlaidību.

Rūpēs parskolēnu stāju.

Septiņdesmito gadu beigās statistika liecināja, ka gandrīz 80 procenti Zviedrijas iedzīvotāju kādā dzīves brīdī cieta no muguras sāpēm. Iespējams, visbažīgākais šīs ziņas aspekts bija tas, ka muguras problēmas sāka parādīties jau bērnībā. Dominējošā teorija bija tāda, ka tolaik bērnu vidū populārās smagās plecu somas izraisīja šo problēmu. Fjällräven dibinātājs Oke Nordins sekoja līdzi stāstam, un pavasara vizītes laikā Stokholmā viņš iedvesmojās izveidot funkcionālu un ērtu kvadrātveida mugursomu tieši bērniem. Tajā būtu pietiekami daudz vietas skolas grāmatām un papīriem (precīzāk, divām A4 formāta mapēm), un tā būtu izgatavota no visizturīgākā auduma, ko viņš varēja atrast. Viņš nolēma plecu siksnas izvilkt pārivisai somas aizmugurei, lai tās paliktu nospriegotas kronšteinos. Visbeidzot, viņš iekļāva noņemamu sēdekļa spilvenu. Tas, kas glabāts iekšējā aizmugurējā kabatā, neļāva saturam berzēties pret muguru un bija parocīgs, kad vajadzēja atpūsties un apsēsties.

Mugursoma atbrīvo bērnu rokas citām aktivitātēm. Piemēram, meža ekskursijām, kur abas rokas ir nepieciešamas, lai rāpotu starp zariņiem un lapām, pētītu skudras, vāktu kurkuļus un grilētu pinnbröd (maizes veidu, kas cepts uz ugunskura).

Pirmā Kånken mugursoma tika izgatavota tieši laikā 1978. mācību gadam sadarbībā ar Zviedrijas Skautu un gidu asociāciju. 20. gadsimta 70. gadu beigās organizācija ar savu Skogsmulle kustību piesaistīja vairāk nekā 80 000 bērnu aktivitātēm brīvā dabā. Mulle bija āra aktivitāšu vadītājs, kas pārģērbās par troļļiem un mācīja bērniem par dabu tieši mežā. Drīz vien Kånken kļuva par sinonīmu dabas iepazīšanai. Mežā ar brīvām rokām bērni iemācījās seno zviedru teicienu: “Nav tādas lietas kā slikti laikapstākļi, ir tikai slikts apģērbs”.
Šķita, ka tas pats attiecas arī uz mugursomām.

Izaicinot robežas… ar krāsu?

Pārliecinoties, ka pasākums ir ienesīgs, Oke bija jāizgatavo 5000 Kånken. Tā kā tikai viens pārdevējs piekrita paņemt 75, viņš riskēja, un viņa svainis – Zviedrijas tabloīdu laikraksta reportieris – nosūtīja rakstu par mugursomu, kas varētu mazināt muguras sāpes bērniem. Rakstu publicēja vairāk nekā 100 plašsaziņas līdzekļu. Lai gan Oke bija plānojis pirmajā gadā pārdot 200 Kånken mugursomas, viņš pārdeva divreiz vairāk. Nākamajā gadā pārdošanas apjomi pieauga līdz 30 000.
Kånken panākumi bija garantēti, un vairākas desmitgades tā rotāja bērnu un pieaugušo muguru Zviedrijā un Dānijā. Tomēr ārpus abām valstīm tā tika pārdota tikai nelielos apjomos. Izņemot vienu izņēmumu: Japānu. 2006. gadā, ierastās piegādātāja vizītes laikā Osakā, jaunieceltais izpilddirektors Martins Akselheds tikās ar Oki, lai ierosinātu ideju: krāsainu Kånken sejas izteiksmi.
Līdz tam laikam Kånken bija pieejams tikai dažās krāsās. 2008. gadā, tieši laikā uz Kånken 30. dzimšanas dienu, tika ieviests jauns, drosmīgs spektrs. Krāsas piešķīra mugursomai personību un individualitāti, taču tieši Martina sieva pamanīja robu jaunajā paletē. Kur bija rozā?
Lai gan Kånken bija tradīcijās balstīts produkts, tas bija pamatots jautājums. Tika ieviesta rozā krāsa un vēl vairāk krāsu gamma.

Pop(kultūras) māksla.

Kånken sāka savu transatlantisko ceļojumu 2007. gadā, kad mugursoma kļuva pieejama atsevišķos modes noteicēju veikalos visā ASV. Drīz vien Kånken parādījās žurnālos, emuāros un to nēsāja hipsteri un slavenības. ASV bija globālais starta punkts, kas bija nepieciešams Kånken, un cilvēki sāka padarīt Kånken par daļu no savas identitātes. Fani no visas pasaules personalizēja savas mugursomas, ceļojot pa pasauli un publicējot savu Kånken saturu sociālajos tīklos.
Uzticība savam unikālajam un vienkāršajam dizainam pacēla mugursomu līdz globāla zīmola statusam popkultūrā. Zviedrijas Amatniecības un dizaina biedrība pat ir atzinusi Kånken par lietišķās mākslas darbu. Tagad tai ir autortiesību aizsardzība.
Ilgtspējības atbalstīšana, izmantojot inovācijas.
Mums, Fjällräven, Kånken ir izrādījusies noderīga platforma inovācijām un citām iniciatīvām.
Piemēram, Re-Kånken bija tests, lai izgatavotu Kånken no pēc iespējas mazāka izejvielu, ūdens un enerģijas patēriņa. Tajā tika izmantotas 11 pārstrādātas PET pudeles, un tā tika krāsota, izmantojot ilgtspējīgāku Spin-Dye® tehnoloģiju.

Kånken Art sērija tika uzsākta līdztekus Arctic Fox iniciatīvai — mūsu fondam bezpeļņas organizācijām, kas aizsargā vidi vai mudina cilvēkus doties dabā. Katru gadu cits mākslinieks izmanto mugursomu kā audeklu, lai paustu savas attiecības ar dabu. Jaunākā versija — Mandera Kånken Art ’23 — pēta dabu caur drosmīgo un enerģisko 20. gs. astoņdesmito gadu skeitborda kultūras prizmu. Daļa no katra pārdošanas apjoma tiek novirzīta Arctic Fox iniciatīvai.

Ar Tree-Kånken un Kånken Re-Wool mūsu pētniecības un attīstības komanda testēja mugursomas izgatavošanu no alternatīviem materiāliem. Kånken Re-Wool izmanto augstas kvalitātes Melton audumu, kas izgatavots no vilnas, kas pārstrādāta no tekstilrūpniecības atkritumiem. Tree-Kånken laida klajā jaunu augu izcelsmes audumu: Pine Weave. Atšķirībā no fosilajiem materiāliem, Pine Weave izmanto tikai izejvielas no Zviedrijas kokiem.

Uzticība savam unikālajam un vienkāršajam dizainam pacēla mugursomu līdz globāla zīmola statusam popkultūrā. Zviedrijas Amatniecības un dizaina biedrība pat ir atzinusi Kånken par lietišķās mākslas darbu. Tagad tai ir autortiesību aizsardzība.
Ilgtspējības atbalstīšana, izmantojot inovācijas.
Mums, Fjällräven, Kånken ir izrādījusies noderīga platforma inovācijām un citām iniciatīvām.
Piemēram, Re-Kånken bija tests, lai izgatavotu Kånken no pēc iespējas mazāka izejvielu, ūdens un enerģijas patēriņa. Tajā tika izmantotas 11 pārstrādātas PET pudeles, un tā tika krāsota, izmantojot ilgtspējīgāku Spin-Dye® tehnoloģiju.

Mans Kånken, mans ceļš

Jaunākais jauninājums Kånken pasaulē ir Kånken Me debija. Iedvesmojoties no Kånken kopienas, kas personalizē savas mugursomas ar krāsām, nozīmītēm un izšuvumiem, bija īstais laiks piedāvāt cilvēkiem iespēju tiešsaistē izveidot savu Kånken. Ar 14 krāsu izvēlēm un 15 pielāgojamām detaļām ir vairāk nekā 100 000 miljardu iespējamu dizaina kombināciju. Gandrīz katra Kånken Me būs unikāla.

Taču, neskatoties uz visu progresu un visiem pagājušajiem gadiem, Kånken ir palicis nelokāmi uzticīgs savam sākotnējam mērķim: praktisks un mūžīgs produkts, kurā varat ērti pārnēsāt savas mantas, neizmantojot rokas.

2025. gada jūlijs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *